رئیس دپارتمان داوری: باشگاه ها همکاری کنند، فصل بعد از VAR استفاده می کنیم

ساعت 11:43 دو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

تهران - ایرنا - رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال گفت: در صورتی که باشگاه ها همکاری کنند، در فصل آینده لیگ برتر از سیستم VAR برای قضاوت مسابقات استفاده می کنیم.

به گزارش سازمان لیگ به نقل از سایت ایرنا «داود رفعتی» امروز دوشنبه در گفت و گویی که فدراسیون فوتبال منتشر کرده است، افزود: بزودی این سیستم خریداری و در مرکز ملی فوتبال نصب خواهد شد. با توجه به هزینه بالای تجهیزات این تکنولوژی، امیدواریم یک شرکت داخلی آن را راه اندازی کند. ولی از شرکت های آلمان تجهیزات این سیستم خریداری نخواهد شد، چون مقرون به صرفه نیست.
وی گفت: نزدیک به 10 برند برای VAR وجود دارد که فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) آنها را به فدراسیون فوتبال معرفی کرده اند. برهمین اساس باشگاه ها نیز باید همان برندی را وارد کنند که فدارسیون وارد می کند. زیرا وقتی نمایندگان فیفا برای بازرسی می آیند باید سیستم ها از یک برند باشند. البته در موضوع مالی واردات سیستم ها، کمیته داوران دخالتی ندارد و فقط ناظر به مسائل فنی آن است.
رئیس دپارتمان داوری درخصوص همکاری باشگاه ها گفت: فدراسیون فوتبال آمادگی این را دارد که برای لیگ نوزدهم سیستم ویدئو چک را راه اندازی کند که آن هم منوط به همکاری باشگاهها است. برای همین از مدیرعامل های باشگاه دعوت کردیم که فقط 7 نفر در نشست آموزشی حاضر شدند. این در حالی است که هر چقدر آموزش و همکاری باشگاه زمان بر شود، این سیستم دیرتر راه اندازی خواهد شد.
وی افزود: برای تایید تست های آنلاین یکی از کارشناسان آسیایی به ایران می آید و نیازی به کارشناسان اروپایی نیست تا این سیستم با کمترین هزینه برای لیگ نوزدهم آماده شود.
رفعتی با تاکید بر اینکه با VAR اشتباهات داوری به صفر نمی رسد، گفت: طبق آمار فیفا، صحت تصمیمات داوران در فوتبال دنیا 93 درصد بوده که با سیستم کمک داور ویدئویی به 98 درصد می رسد یعنی دو درصد امکان اشتباه باقی می ماند. به عبارتی داوری که پشت سیستم است یا خود داور بازی که در مانیتور صحنه را بازبینی می کند، ممکن است اشتباه کند. البته تلاش می شود اشتباهات تاثیرگذاری که در محوطه 18 قدم اتفاق می افتد، کمتر شود.
ورزشی**9029**2024

کلید واژه